Konst på Liljeholmsbron och chefer som inte har läst på i manus

Anna Odell har nu alltså blivit anmäld för bl.a falskt larm, våld mot tjänsteman och misshandel. Kvinnans installation var, som säkert många, många bloggare är varse, kvällens andra debattämne i Debatt (som är det första jag ser sen hemkomsten från Finland), och jag kan inte annat än hålla med David Eberhard i vad han säger (eller rättare sagt säger i programmet att han inte menade, men skrev här): Hon borde gå och klippa sig och skaffa ett jobb.

Jag intresserar mig för juridik och lagar och är förstås inte av den åsikten att regler skall följas till punkt och pricka för regelns skull (det tycker väl ingen egentligen, har jag en förhoppning om). Jag är egentligen för en liten och sund dos av civil olydnad. Man måste ifrågasätta regelverk då och då för att samhällen ska gå framåt (vilket förstås får den innebörden att hela domarkåren, pleni, i HD egentligen är lagtrotsare). Ni vet, Nelson Mandela, Mahatma Ghandi m.m.. personer som uträttade stora saker genom att inte lyda. Och visst, felet ligger inte i att hon gör saker i sig som går att läsa om i BrB. Utan felet är att hon inte verkar se sitt eget ansvar i det hon gör. Varför har man egentligen lagstiftat om att det är fel att föranleda falskt alarm? Ni vet vad jag menar; den yttrandefrihet som vi har ska vi vara mycket glada för, och framför allt är det viktigt för det konstnärliga uttrycket. Men med yttrande- och tryckfrihet kommer också ett personligt ansvar. I ett demokratiskt samhälle kommer alltid ett personligt ansvar. Anna Odell fäste stor vikt vid sin rätt att få uttrycka sig (med all rätt), men hon fäste mindre vikt vid det ansvar som det medför.

Vad jag menar är att det finns många som säkert hade behövt den där bältessängplatsen och det omhändertagandet på riktigt. Som var sjuk på riktigt och som hade behövt de resurserna. På riktigt. Nä fy skäms. Det är skamligt. Och så är hon trettifem år kvinnan. Totalt omdömeslöst.

En annan sak som fick mig att höja på ögonbrynet en aning var den första debatten. Den angående sjukhuset i Södertälje. Hörde ni hur hon chefen som intervjuades faktiskt försa sig. Hela tiden förnekades prompt att hon hört talas om nåt av vad Peter och co. sagt i programmet, tills hon helt plötsligt säger: "det tog en månad för undersköterskan att skicka in en rapport". (och här höjer jag alltså på ögonbrynet en gång till) Va fäen.

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

0 kommentarer: