Med Curtis Mayfield's baryton i mitt öra - vi öppnar också lucka #3

Erkännandesvis ägnar jag mig åt kvalitativt umgänge med min Spotify just nu. Har dukat fram ost, tappat upp lite rött från boxen och framför mig har jag mitt kära datorprogram viskandes smäcker soul i mitt öra.

Bara inte datorjävelskapet brakar ihop nu. Då kommer mitt hjärta börja blöda.

Men nu till nåt helt annat. Jag tänkte nämligen presentera lucka #3 i min kalender:

A Prayer for Owen Meany av John Irving. För en tid sedan fick jag för mig att bli tematisk i min läsning, innebärandes att jag skulle läsa alla böcker av en författare i taget. Lite för att hitta författarens teman och problematik (jo här kan man ju tänka sig att jag egentligen borde ha blivit litteraturvetare eller varför inte bibliotekarie, men bry er inte om mina livsval nu). Så gjorde jag alltså med John Irving, vilket blev intressant. Sammanfattat kan jag med fog säga att här har vi att göra med en man som funderar mycket över religion och frånvarande, om inte okända, fäder. Och så brottning förstås.

Den här boken handlar om en mycket udda person som är mycket religiös, Owen. Owen har en bästa vän, bokens berättare, som gärna vill finna sin frånvarande, och för honom, okända far.

Jag kan faktiskt rekommendera allt som John Irving har skrivit. Nja, förutom "Welterviktsäktenskapet" (den tänker jag inte ens länka här). Den var faktiskt skitdålig. Men dom andra. Och framför allt The Water-Method Man.  

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

0 kommentarer: