För er som inte bor i Helsingfors kan jag berätta att det är snöstorm här. Jag har varit ute och promenerat. Eller snarare ramlat omkring. Kom precis in. 

Men nu ska jag berätta om nåt helt annat:

Oliver Wendell Holmes, Jr. hette en domare i USA. Han tjänstgjorde i USA:s högsta domstol mellan åren 1902-1932. Holmes är en av de mest citerade domarna vid den amerikanska högsta domstolen och speciellt känt är hans majoritetsutlåtande i fallet "Schenck v. United States". där han myntade begreppet "clear and present danger". 

1927 avgjordes i nämnda domstol fallet Buck v. Bell vilket domslut upprättade författningen om tvångssterilisiering i USA. Vad man gjorde var att ge stöd för rashygien. Kallas också för eugenik, vilket kommer av grekiskans eugenes vilket betyder av god ras, eller börd.

Såhär skrev Holmes i ovan nämnda falls domslut:

It is better for all the world, if instead of waiting to execute degenerate offspring for crime, or to let them starve for their imbecility, society can prevent those who are manifestly unfit from continuing their kind.

Det här var nånting som låg i tidens anda. Tvångssteriliseringar var vanliga företeelser i ett antal länder från 1930-talet fram till 1970-talet. Lagstiftningen infördes tidigt i USA. Sverige fick den 1934 (Finland 1935).

Tvångssterilisering förekom alltså i Sverige mellan åren 1934 till 1976. Syftet var delvis rashygien och en parallell fanns till lagstiftningen om abort på rasbiologisk grund som kom 1938, som stöddes av Gunnar och Alva Myrdal.

Från lagens tillkomst fram till 1976, då lagen avskaffades, steriliserades sammanlagt 63 000 människor. Den övervägande delen av dessa var kvinnor.

Varför skriver jag nu om såna här hemska saker? (För det är ju just vad det är) I helgen då jag har suttit och studerat komparativ kriminologi och straffrätt snuddade min kurslitteratur vid ämnet och efter att ha bläddrat lite kring det insåg jag att detta ju är svensk nutidshistoria. Och ganska viktig sådan att icke glömma. Ibland måste man vara  allvarlig också.

En svensk film som berör ämnet är Den Nya Människan, som kom ut 2007. 

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

0 kommentarer: