Kaffe

Nu ska jag skriva om kaffedrickandets ädla konst. Min farfar drack kaffe på fat. Det innebär att man häller lite kaffe från koppen ut på kaffefatet. Man lägger en sockerbit på tungan och sedan sörplar man kaffet från fatet, silandes genom sockerbiten, som var dyr förr i tiden. Förr på landsbygden drack man ofta kaffe på det här sättet. 

I Sverige dricker man gärna kaffe till frukost. Man dricker ofta kaffe på förmiddagen, efter lunchen, på eftermiddagen och efter middagen. I Sverige dricker man kaffe hela tiden.

Enligt god sed serveras kaffe i kopp med fat under och kaffeskeden till höger. Finkaffeservisen har ännu en assiett, lite större, som lämpligen placeras under kaffefatet. Det ultimata kaffekuvertet består således av fyra delar plus ett glas för isvatten. 

Man kan idag ofta se gamla bilder på kaffedrickande damer med ett karaktäristiskt spretande lillfinger. Idag anses en sådan gest mest löjlig och ingen gör sig så fånig längre när denne dricker kaffe. (Förutom min italienske klasskompis när han dricker öl. Jo det är sant, han spretar på lillfingret när han pimplar)  

Enligt god kaffeetikett håller man koppen i en hand, man dricker utan att sörpla och man har aldrig skeden kvar i koppen när man dricker. (noteras kan att inläggsförfattaren följer inte en enda av dessa punkter, men har å andra sidan varit nära att peta ut sitt ena öga under flertalet imundiganden)

Det finns några grundregler att ta till sig för att få en kopp kaffe att smaka som himmelriket: 

  1. För att få fram aromen ska kaffet vara så färskt som möjligt. (Odla helst kaffebönorna själva, nedan länkar jag till sidan som visar er vägen)
  2. Kaffet ska förvaras i sin originalförpackning i burk med tättslutande lock. Torrt, svalt och lufttätt är nyckelorden här.
  3. Vattnet ska vara nytappat och kallt. Låt inte vattnet koka. Temperaturen skall aldrig överstiga 96 grader Celcius.
  4. En proportionsgrundregel är att använda ca 60 gram kaffe till en liter vatten. Jag använder mycket mycket mer.
  5. Servera kaffet så fort som möjligt för att kunna uppleva den goda smaken. Kaffe som har fått stå blir snart bittert i smaken.

källa:www.kaffeinformation.se 

Jag använder mig personligen av en bistrobryggare när jag tillagar mitt morgonkaffe. Enligt "de som vet" anses bistrobryggaren vara det förnämligaste sättet att brygga kaffe på. Enligt mig - som inte vet lika mycket - blir kaffet mycket gott och aromrikt - det är viktigt att använda sig av ett grovmalet kaffe - om man tar till sig några enkla regler i morgondimman:

  1. Värm vatten på spisen och lyft upp kastrullen vid kokpunkten. VIKTIGT!
  2. Dosera kaffe efter smak och/eller morgondödhet. Själv föredrar jag mitt kaffe så starkt att det faktiskt kan ställa sig upp och dansa lite på bordet. Alternativt brotta ner mig.
  3. Häll vattnet över kaffet och rör runt med en sked.
  4. Sätt på rockmusik, alternativt dra av ett riff på Guitar Hero.
  5. Vänta 4 min, sätt i pressen och pressa långsamt. 
  6. Häll inte kaffet över morgonfilen. Det kan verkligen förstöra din dag.

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

0 kommentarer: